Monday, November 23, 2015

November Event 1- Pertunangan Aishah

Huh..November yang sungguh memenatkan.. mana taknya, dua adik aku bertunang bulan ni. Dua-dua lak secara mengejut.. pastu lak, bulan November ni sibuk ngan majlis anugerah dan konvokesyen anak-anak.

Nak tulis semua dalam satu entry, mmg panjang ler.. Jadi, untuk entry ni, aku story dulu pasal majlis pertunangan adik aku, si Aishah yer..

Aishah ni anak ke 7 dari 10 adik beradik aku. Dalam keluarga, nama manja Aishah ni adalah Esah.. Aku sangat2 ler terhutang budi kat aishah ni sebab dia sanggup berkorban untuk tinggal di kampung bagi menjaga mak aku lepas arwah ayah meninggalkan kami pada tahun 2010.

Bulan 10 yang lepas, ada orang datang merisik Esah. Disebabkan sibuk dengan majlis kawin si ajai, mak minta tangguh dulu urusan merisik Esah.. Lepas kenduri kawin ajai selesai, pihak lelaki terus datang merisik pada 6 November. Lepas perbincangan keluarga dan Esah buat solat istikarah, akhirnya pihak kami memberi persetujuan untuk meneruskan hubungan antara dua pihak. Pihak lelaki decide nak masuk meminang pada 14 November 2012. Fuh...ada seminggu je masa nak buat persediaan majlis bertunang. Berpinar gak otak aku ni..

Disebabkan amar ada tournament bola 14hb dan meera ada konvokesyen tadika 15hb tu, aku dan hubby decide untuk agih keje. Aku dan yana balik perak naik bas, manakala hubby uruskan program amar dan meera.

13hb malam tu, aku naik bas terus ke parit buntar. Alhamdulillah, jam 4 pagi, aku selamat sampai. Sampai rumah, terus tengok persediaan hantaran. Lepas hantaran setel, aku uruskan memasak untuk majlis petang tu plak.. Alhamdulilah, kami adik beradik 10 orang berjaya uruskan semuanya dengan baik. Majlis mula pukul 5 petang dan selesai pukul 6.30 petang.

Masa majlis pertunangan, pihak lelaki request nak buat majlis kawin sebelah lelaki pada 26 Disember ni. Errkkk!!!! Ada sebulan je lagi tu.. Mak aku decide untuk buat majlis nikah dan kawin sebelah perempuan pada 20 Disember 2015. Fuh..rasa macam nak gugur jantung aku ni bila fikir kelam kabut nya hidup aku dalam dua bulan ni.. sempat ke nak buat kad kawin, cari baju pengantin, etc dalam tempoh sebulan ni? Huhu...

Selesai urusan, kami sekeluarga bermesyuarat untuk majlis pertunangan adik aku no 8 lak, Daud. Nanti aku story dalam entry lain yer..

Korang tolong doakan sekali yer semoga majlis Esah yang dirancang pada 20hb Disember ni berjalan lancar yer.. Anyway, jom layan gambar majlis pertunangan yang simple...:)







No comments:

Renungan sejenak

Usaha yang bersungguh-sungguh pasti akan membuahkan kejayaan kecuali dengan takdirNya; yang terselindung seribu satu hikmah disebaliknya.